måndag 4 november 2013

Ännu ett besök...

Vi jobbar på med Alice problem med stressen, det senaste vi försökte under helgens besök var att alla besökare totalignorerade henne medans jag fanns nära henne. Hon blev faktiskt väldigt mycket lugnare under hela besöket och började inse att det bara händer saker då matte säger till. Det tror jag skapade ett stort lugn hos henne att folk låter henne vila och ha sina rutiner precis på samma sett som när vi är ensamma.
Hon blev trotts detta diarré under söndagen men har inte kräkts något. kanske kan det vara på rätt väg?

Intressant blogginlägg i samma ämne:

När jag gick min hundinstruktörsutbildning lärde vi oss mycket om just stress.
Jag hade mina hundar på dagis varje dag alla dagar i veckan (inte lördag och söndag såklart). Jag tyckte det var jätte bra och super nöjd med vårt dagis.

Men vi fick lära oss att hundar som är med överallt hela tiden varje dag har lättare för stress än hundar som är ensamma hemma.
Det blev så uppenbart, dom måste juh också vila? Nu kanske många kommer kommentera "ja men vår hund sover på dagis osv osv" men det är faktiskt vad vi lärde oss med hjälp av statestik som tagits fram.

Nåväl.
Smilla är som sagt stressad hela tiden, varje dag och att leva med en sådan hund kräver ganska mycket. Det jag tog med mig från min utbildning är att hundar mår bäst av regler och rutiner och att det är just dom två sakerna som minska stressen hos ens hund.

Att promenera, ge mat och ha vilodagar på bestämda tider är A och O. Just jag vilodagar är också en viktig punkt.

En Hund behöver vilodagar för att kunna varva ner ordentligt och bli av med ex stress. Det spelar faktiskt ingen roll om du har malamuter som tränar hårt eller sällskapshundar. Alla hundar behöver vilodagar.

Så att stressa av hundar på bästa sätt:

* Vilodagar
* Rutiner i promenad, träning och mat
* Regler
* Passivitet

Måste även tillägga att stressade hundar kan bero på så otroligt mycket och kan vara underliggande orsaker, smärta, erfarenheter/upplevelser som har skapat stress. Så man ska kontakta veterinär eller hundpsykolog för att veta vad som är bäst för just SIN hund. Då alla är olika.
http://www.isolashjartan.se/1/post/2013/10/att-stressa-av.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar