tisdag 26 november 2013

Kattmat test

Milva har fått mig att börja fundera över vad jag egentligen matar i min katt, hunden har haft sina problem med magen och "tack vare det" har jag analyserat vilket foder som passar hennes mage och livsstil bäst. 
Men Milva har alltid ätit med god aptit och var nöjd med det men nu har jag börjat ifrågasätta.
Varför blir hon inte mätt på sin mat?
Om hon får mat i en skål sväljer hon hela tuggor hela som hon sen spyr upp i stora högar med hela kulor, varför?
Varför tuggar hon inte fodret? 
Varför sprutar man fodret med fett till en katt man vill få ner aptiten på?
Varför luktar hennes bajs så fruktansvärt illa och varför bajsar hon så mycket?
När jag varit kattvakt åt Assar har de ätit i stort sett samma mat, men han bajsar normal mycket och det stinker inte. 

Milva åt Royal Canin Babycat när jag hämtade henne, sen åt hon Kitten Sterilised, och nu äter hon Sterilised. Magen har varit bra enda tills hon fick fri tillgång till mat då började hon spy och bli lös i magen av Royalfodret. Hon dricker och kissar ochså väldigt mycket och det känns inte normalt.

Nu tänkte jag jämföra lite vad de olika innehåller, se testen nedan:


I det här testet fick Lidls mat bäst betyg, tät följt av Purina One. 
Alla har samma näringsinnehåll och verkar vara ganska likvärdiga, kanske ska ta och testa det?


Just nu har jag börjat ge henne lite Mjau i aktivitetsbollen och Royal i foderlabyrinten, Mjau är det enda fodret hon tuggar innan hon sväljer. 
Min teori är att det inte är kulor utan har konstig form vilket innebär att hon alltid tuggar den medans Royal är små runda oljiga kulor som hon bara sväjer. 
Det känns även torrare och frächare och lutar mindre än royals flottiga stinkande kulor. 


Jag brukar även ge henne lite våtmat som bukfyllad så hon får äta sig mätt på mer "vatten".
Jag brukar ge henne Bozita eftersom det ska vara "bäst" och ha högst köttinnehåll. Men hon har blivit lite konstig i magen av den så jag testade att ge andra matbutiks alternativ i stället och det verkar funka bra men vad säger testet...


Min slutsats av detta är att jag ska testa även "sämre" foder och se hur hennes mage reagerar. Uppföljning kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar